vineri, 24 august 2012

Un traseu util spre "Insula de Smarald" a Greciei

   Unii şi-au păpat concediul pe anul ăsta, căci, deh!, ne apropiem ca la triplusalt spre finalul lui august, ceea ce, pusă una peste alta, ar fi cam final de sezon. Mai sunt şi alţii, printre care mă insinuez şi eu, care tocmai acu', la spartul târgului, dau iama pe şosele către mări şi ţări. Deşi am mai scris pe undeva, nu mă deranjează de fel să repet că o vacanţă în Grecia este mai suportabilă din punctul de vedere termic pe când se cracănă calendarul dinspre august spre septembrie. În fapt, sunt mai multe avantaje şi ca să nu o dau după cireş aiurea, inclusiv bugetul este luat în calcul.
   Prin urmare şi aşa deci, cine-i amator de greci, mai precis pentru cei ce au pus cap-compas pe Insula de Smarald, adică Thassos, sper să le fie de ajutor şi următoarea variantă de traseu, alta decât cea parcursă cu ceva timp în urmă.

    Îniţial, îmi făcusem un plan de bătaie folosind site-ul Via Michelin. Cred că mulţi dintre voi l-au folosit şi au fost destul de mulţumiţi de serviciile lui. Ca de fiecare dată, am exclus din start ruta prin Veliko Tarnovo, aşa că varianta Bucureşti - Ruse - Pleven - Sofia - Kulata a rămas de căpătâi. Dar tot Via Michelin îmi propunea în continuare ruta Serres - Salonic - Kavala - Potos (acolo unde aveam aranjată cazarea), în total circa 800 Km. Cei ce bat drumurile către Vest, ştiu că cei 800 de kilometri (din care 60 sunt parcurşi în România)  n-ar însemna mare lucru, mai ales pe timp de vară. Mda, dar în ecuaţia de faţă trebuie luată în calcul Bulgaria, iar pentru cei ce ţara de la sud de Dunăre este încă o necunoscută trebuie să ştie că pentru a tranzita această văgăună europeană trebuie să fii pregătit cu multă răbdare şi cu mulţi euro, în bancnote mici, de maximum 10 euro. În Bulgaria se circulă cu 40,70 şi, pe porţiuni de autostradă finalizate, cu 130 Km/h. Dacă nu au încă indicatoarele de autostradă, viteza maximă este de 90 Km/h. Aţi fi tentaţi să spuneţi că şi la noi este aşa, deci, pagubă-n ciuperci. În principiu, aveţi dreptate, numai că un "ciolovec" de p-acolo dacă a văzut interdicţia de 30 sau 40, ei bine, nu ţi-ar merge cu 31 sau 41 nici să-i vâri un castravete-n... Mai rău este când ai ghinionul şi prinzi un... şir indian, de vreo 20 - 30 de vehicule care se deplasează în acest ritm. Rulează bară la bară, ceea ce face extrem de riscantă manevra de depăşire.
   Revin la traseu. Ajuns la punctul de frontieră dintre Bulgaria şi Grecia de la Kulata, am continuat traseul conform GPS-ului, care până la Serres s-a suprapus perfect cu harta Via Michelin, numai că, fără să-mi dau seama, fătuca de pe navigator a lăsat baltă Salonicul şi m-a îndreptat către Drama. Drumul, foarte bun, nimic de spus, însă îmi părea cam ciudat relieful, căci prea eram cocoţat pe coclauri. Am tras pe dreapta şi am consultat o hartă, una d-aia adevărată, iar după ce m-am lămurit, am continuat drumul, fiind o variantă chiar mai scurtă (728 Km) şi mai bună.

   Cu puţin înainte de a intra în Kavala, se impunea un popas într-un refugiu special. Ar fi fost de neiertat să nu admiri oraşul de culme în toată splendoarea sa. Se cam lăsase seara. Profitând de pauză, puneam în balanţă cele două trasee pentru Thassos: să ne îmbarcăm pe feribot chiar la Kavala, sau să mergem (după cum ne-au recomandat nişte amici) până la Keramoti. Datele tehnice se prezentau cam aşa: Feribot Kavala - Prinos, pentru maşină mai lungă de 4,25m 24 de euro, plus două persoane a câte 4,70 de euro, adică în jur de 35 per total. Durata traversării: circa o oră şi jumătate; Feribot Keramoti - Limenas (Thasos) ar fi contorizat 20 de euro pentru acelaşi vehicul mai lung de 4,25 m şi câte 3 euro de persoană, urmând ca în circa 20 de minute să fim debarcaţi. Mai trebuiau luate în calcul distanţele: Kavala - Keramoti (aproximativ 45 de kilometri) şi Limenas - Potos, care, fie prin nordul insulei, fie prin sud, mai adăugau circa 50 de kilometri.

   În final, am optat pentru varianta Kavala - Prinos, reducând astfel la 25 de kilometri distanţa până la Potos. Deşi se lăsase binişor întunericul (ora 20.00), drumul mi-a făcut mare plăcere. Mulţimea de curbe şi drumul tăiat în stâncă parcă m-au remontat instantaneu după cele 14 ore de călătorie (pentru 3 dau vina pe feribot). După cazare, se subînţelege, ne-am relaxat la una dintre tavernele din Potos.
   Când a fost să părăsim Thassos, am completat circuitul cu ruta din sudul insulei: Astris - Moni Archangelou - Alyki - Koinyra - Palaiochori - Potamia - Panagia - Thasos, un drum absolut superb, care ar necesita o sumedenie de popasuri, sute de poze şi zeci de minute de filmări. Ajunşi la Keramoti şi dacă aţi mai rămas cu ceva bani şi timp liber, încercaţi să luaţi în calcul şi o altă variantă de a reveni în ţară, virând la dreapta spre Alexandroupoli, după care să continuaţi pe traseul Soufli - Orestiada - Vyssa -Svilengrad - spre Stara Zagora, ori spre Burgas. Este o idee, nu?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.