Am revenit recent (septembrie 2015 -n-a) din circuitul
„Italia clasică”, un pachet turistic marca Christian Tour. A fost întâia oară
când am contractat printr-o agenţie o vacanţă, însă a fost şi ultima dată. Cel
puţin aşa cred la această oră. Evident, cronica de faţă nu va fi isteric-entuziastă,
ci voi relata cât se poate de obiectiv, ca şi la precedentele impresii de
călătorie postate pe un site specializat şi dedicat turismului.
Ştiam din start că un traseu de 10
zile cu autocarul va fi solicitant, nefiind tocmai comod psihic şi cu atât mai
puţin fizic, în raport cu autoturismul personal. Aşadar, ifosele şi pretenţiile
absurde n-au fost printre bagaje, atribute care, oricum, nu ne sunt
caracteristice nici soţiei şi nici mie. Totuşi, ghinion de neşansă, călătoria
noastră n-a început chiar cu dreptul. Nici n-a început, dar nici n-a continuat,
de parcă stângul şi stângăciile aferente aveau să fie meniul zilei.
Punctual, să o luăm în ordine:
Cu 4-5 zile înainte de plecare ar fi
trebuit să primim de la operatorii agenţiei un e-mail cu ultimele informaţii,
inclusiv numele ghidului şi numărul acestuia de telefon. Nici vorbă! Puţin îngrijoraţi,
am contactat noi agenţia, cu două zile înainte, şi abia atunci şi-au adus
aminte de asta, iar în textul remis era subliniat ca literă de lege faptul că
este musai să fim la autocar cu 20-30 de minute în avans.
Noi am fost. Autocarul…nu! De fapt,
autocarul a sosit în autogară cu 20-30 de minute întârziere, la puţin timp după
sosirea ghidului care, contactat telefonic pentru explicaţii, a părut destul de
ofensat, dacă nu chiar zeflemist.
Christian Tour avea specificat în
contract că vom avea la dispoziţie un autocar clasificat 2-4 stele. Cam mare
diferenţa între „ori şi ori”, însă, chiar şi aşa, ceea ce ne-a apărut în faţa
ochilor ne-a lăsat mască pe toţi. Era o căzătură de vehicul, alb cu ceva dungi
verzi (era şi un banc pe tema asta), fără niciun înscris pe el, jegos, cu un
chit aplicat grosolan pe la geamuri (aveam să înţelegem mai târziu cam ce rol
ar fi trebuit să aibă), „şters” prin parcări pe la colţurile barelor, iar suma
imperfecţiunilor estetice de exterior descalificau acest autocar chiar şi de pe
rutele interne, gen Bucureşti - Făurei.
Distracţia copioasă a fost când
ne-au fost comunicate „facilităţile de confort” ale vehiculului, un SH
achiziţionat de prin Spania dacă luăm de bune etichetele lipite pe geamuri. Nu
funcţiona nimic, iar cotierele pretins rabatabile aveau să devină un stres,
fiind doar o chestiune de şansă pentru a le putea fixa în poziţia dorită şi
curat ghinion să nu le mai poţi coborî, mai ales când anumite necesităţi
fiziologice impuneau grabă maximă. Nu voi pierde timpul să cârcotesc alte multe şi mărunte,
pentru ca a doua zi, după etapa Bucureşti – Budapesta (895 Km.), să servim,
imediat după micul dejun de la hotel, o porţie zdravănă de…disconfort, prin
suprimarea aerului condiţionat, cauzat de o avarie pe la sistemul electric al
autocarului în cauză. Defecţiunea s-a produs la scurt timp după ce-am părăsit
capitala Ungariei, însă era clar pentru toată lumea că 38 de persoane, doi
şoferi şi un ghid nu vor putea rezista în condiţii de saună până la finalul
etapei a doua, cu punctul terminus la Padova (765 Km.). Şoferii ar fi dorit să
trecem măcar în Austria, iar la Gratz să caute un service specializat pe marca
maşinii. Imposibil! S-a trecut la „planul B” – după ce ne îndepărtaserăm deja
de Budapesta circa 70 - 80 Km – oprind în dreptul unui echipaj de poliţie şi
rugându-l să ne îndrume spre cel mai apropiat atelier auto ce ar fi capabil să
rezolve problema. Orice tentativă de a ne face înţeleşi în engleză, franceză,
italiană sau germană a fost sortită eşecului, iar cauza părea pierdută. Norocul nostru a fost o
familie îmbarcată la Arad, de sorginte maghiară.
Primul pas înainte a fost să... ne
întoarcem. Vreo 50 Km, adică tocmai de unde plecaserăm. Din acest moment a început
balamucul. Umblam brambura pe nişte drumuri secundare, înguste şi
întortocheate, între localităţi mici şi cu nume imposibil de rostit sau de
scris, ne opream la te miri ce curte cu câteva rable ruginite şi dezmembrate.
Umorul de ocazie a păstrat o stare de calm relativ printre turişti, numai că
n-a durat mult până când nervozitatea unora a generat panică în rândul altora,
telefoane în ţară la agenţie, reproşuri şi bălăcăreli. Fără doar şi poate, vina
a revenit în totalitate ghidului, care n-a ştiut cum să gestioneze starea de
fapt. Depăşit complet de situaţie, s-a retras într-o carapace presupus
protectoare, tăcea precum mortu’-n păpuşoi, nu vedea şi nu auzea nimic, în loc
să comunice cu oamenii pentru care avea o responsabilitate contractuală.
Într-un final, după mai bine de
patru ore de căutări haotice şi stres maxim pentru toată lumea, turiştii,
ajunşi la capătul răbdării, au generat o mică revoltă, obligând ghidul la un
gest raţional, de a opri în apropierea unui hypermarket, având la îndemână o toaletă,
sursă de apă şi, eventual, aer condiţionat sau măcar un strop de umbră. A fost găsit un
astfel de loc destul de repede şi n-a durat mult până când starea de spirit a
grupului s-a ameliorat considerabil. Şoferii, însoţiţi de către translatorii
noştri ad-hoc din Arad, au plecat cu autocarul spre un service dat ca sigur de
această dată că poate rezolva avaria, iar după alte trei-patru ore au revenit
în parcarea marelui magazin, de unde, odată îmbarcaţi, am continuat traseul
spre Italia. Aveam o întârziere de opt ore pe care, cum-necum, aveam să le
recuperăm.
Era clar pentru toată suflarea că
somnul de peste noapte avea să fie mai scurt, cu mult mai scurt. Ajunşi la
Padova la o oră când „azi” devenise de mult timp „ieri”, chiauni de oboseală,
aveam să fim cazaţi într-un hotel…de vise rele! Numele său, Hotel Resi, mai
precis Albergo Resi. Deprimant încă de la intrare, locaţia, cică de 3 stele (ce
glumă sadică!), a pus bomboana pe coliva zilei. În camera mică şi ciudată
topografic trebuia să faci slalom de la baie pe lângă şifonier şi abia după ce
ocoleai masa ajungeai în pat. Patul era acoperit cu o cuvertură grea, albastră
şi slinoasă, fără niciun cearşaf. Aveam ceva speranţe ca în şifonier să găsim
ceva mai decent, eventual nişte pături. Aiurea! De găsit am găsit ceva,
respectiv un umeraş rupt, o pungă goală de biscuiţi locali şi un filtru de la
aerul condiţionat. Nu era cel nou, ci cel vechi, îmbâcsit şi plin cu şomoioage
de praf. La capul patului erau două corpuri de iluminat, însă, nicio surpriză, nu
funcţionau, probabil ca să nu fie văzute draperiile împuţite sau pânzele de
păianjeni. Ca să sting lumina, a fost obligatoriu să ajung la întrerupătorul de
lângă uşă, dar slalomul pe întuneric s-a dovedit mult mai dificil. Vânătăile de
la şold şi glezne au trecut însă destul de repede. Mai multe detalii, plus
foto, veţi afla într-un comentariu separat, unde voi face referire la toate
locaţiile de cazare incluse în pachetul „Italia clasică”.
O comunicare mai de Doamne-ajută cu
ghidul n-am reuşi să stabilim nici în zilele ce au urmat, după cum nici şoferii
n-au reuşit să-şi „regleze” traseele. Un exemplu ar fi etapa a treia: Veneţia –
iarăşi Padova – Verona – Montecatini Terme,
rostită în maximum zece cuvinte, în timp ce şoferii şi-au reluat bâlbele
pe străduţe ştiute doar de localnici, în sensurile giratorii (ne învârteam ca
la carusel), la ieşirile sau intrările pe autostrăzi. Pe bună dreptate ne
puneam întrebări asupra GPS-ului de pe parbriz, a cărui utilitate nu o mai
înţelegeam de fel. Din cele zece zile ale circuitului, n-a fost una fără
trei-patru reprize de marşarier, reuşind uneori performanţe remarcabile de a
bloca intersecţii intens circulate. Pe tema asta, cu datu’ înapoi, am început să
ne distrăm copios, astfel că făceam mişto chiar şi atunci când manevra era
absolut necesară.
Revenind la „ghiduş”,
incompatibilitatea sa cu ceea ce ar fi fost obligat să facă era evidentă.
Reproşurile despre „teorie” s-au limitat doar la faptul că scăpa rapid de noi
cu câteva informaţii lecturate în autocar, dar ajunşi pe „teren”, cei
deficitari cu memoria se uitau ca viţeii la poarta nouă pe unde mergeau. Mai
mult decât atât, nu-ţi prea dădea mâna să caşti ochii cine ştie ce timp pe
clădirile superbe, pe statui, pe la tarabe după magneţi ori pentru o sticlă cu
apă că pierdeai… turma, iar ghidul,
păstor destoinic, n-avea nicio preocupare despre ce era în urma lui. Turistul
era obligat să facă dovada a două calităţi fundamentale: rezistenţă fizică de
atlet şi ochi de şoim, pentru a-l ajunge
din urmă şi pentru a-l repera în rândul altor trei sute de turişti
aflaţi ocazional în acelaşi loc cu el. Riscul ca cineva să se piardă de grup
era iminent, motiv pentru care ne-am organizat noi între noi, astfel că aveam
permanent un „ultimul om”, în spate, şi vreo doi, trei intermediari, ridicând
cu toţii braţele când ne răspândeam prea mult, de credeai că suntem troleibuze
pe traseu.
Fatalitatea avea să se producă la
Assisi. Tributar nepăsării autiste, ghidul nu şi-a verificat grupul după
vizitarea ultimului obiectiv, pornind cu hotărâre spre parcare. Abia în autocar
nu i-au ieşit la socoteală două persoane, o familie. Tot noi, turiştii, am
organizat căutările colegilor, dar ştiţi ce înseamnă să străbaţi în pas
alergător un oraş construit pe culme şi cu zeci de străzi ramificate precum copacul? Scoate sufletul
din tine şi îţi face limba cravată.
Cu inventarul complet, dar cu mult
timp pierdut, ne-am reluat călătoria spre următoarea etapă a circuitului, San
Marino, numai că GPS-ul buclucaş a mai dat un rateu, cauză pentru care am
tulburat liniştea şi circulaţia în spectaculoasa Perugia cu ditamai autocarul.
Nu era inclusă în traseu, dar a fost câştigul nostru, un bonus pentru cele
pătimite.
Pomeneam ceva mai sus de nişte chit
pus cu şpaclul pe la geamurile jalnicului autocar. Abia în Slovenia aveam să
constatăm că „făcătura” nu numai că era grosolan de inestetică, dar s-a dovedit
şi catastrofal de inutilă pe tot parcursul cât a plouat cu găleata. Cu găleata
afară, cu paharul înăuntru, regretând că am lăsat umbrelele la cală. Apa se
prelingea şuroaie pe la geamuri şi picura la greu prin gurile de aer
condiţionat sau pe la difuzoarele audio. Chiar şi în condiţii de acvariu, mai
găseam resurse de a face haz de necaz.
NOTĂ: Articol publicat pe site-ul Am Fost Acolo, în data de 23.09.2015 http://amfostacolo.ro/italia-pareri,17/de-a-lungul-si-latul-italiei,154,1718/hai-hui-prin-italia-circuite-personalizate,14241/impresii-sejur-si-fotografii-vacanta__64434.htm
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.